Vídeo disponible a: https://www.facebook.com/markullandanimal/ |
Amb un retard imperdonable,
vet aquí el meu comentari a un vídeo ben interessant que el txec
Mark Ulland va penjar el passat 6 de novembre al mur de la seva
pàgina de Facebook (vegeu-ne
l’URL a
la llegenda de la imatge superior)
i que aplega les senyes per designar el concepte ANIMAL pròpies de
les LS de 88
indrets del món (1),
més les variants en ús en alguns d’ells, que fan un total de 115
senyes.
Aquestes senyes, la gran
majoria amb una forta càrrega d’iconicitat i més, presumiblement,
com menys evolucionades, és a dir, com més a prop es trobin de la
senya inicial, vénen a ser una proposta de representació d’allò
que designen, que atès que no pot consistir a imitar-ho globalment,
tant per economia lingüística com per les mateixes limitacions
anatòmiques humanes, construeixen prenent-ne com a model una o més
de les seves qualitats sobresortints.
Ara bé, ‘animal’ és un
concepte genèric i per tant no es deixa reduir a una imatge, de
manera que la senya corresponent, per tal d’al·ludir a la
multiplicitat d’animals existents, de la puça a l’elefant
passant pel lluç, ho ha de fer per mitjà de la referència a un
animal concret o a una determinada família d’animals. D’aquí la
possibilitat que l’espectador del vídeo confongui el que
concretament es designa amb allò que n’és el significat últim
–el
concepte–,
cosa de la qual semblen ser-ne ben conscients pel cap baix dos dels
signants que apareixen al vídeo, un d’Armènia i un(a) de Hong
Kong, que a la senya ANIMAL respectiva n’afegeixen una altra
d’aclaridora.
Consisteix la
primera en
el fet que les
mans, planes i obertes sense cap tensió i paral·leles al pit, amb
els dits en contacte inicial, efectuen una trajectòria horitzontal i
divergent alhora que mouen de manera simultània i descurada els dits
(exactament com fa l’LSC la senya FRASE), en el que
es diria una mena d’etcètera, en
tant que la segona
fa
contactar en
diferents plànols perpendiculars
la
vora cubital de la mà dominant
amb el call de l’altra, també
planes
i obertes però
amb
una certa tensió totes
dues, representant
diferents
direccions, possible
metàfora
en
tots dos casos dels
subgrups en què es divideixen els animals: aus, mamífers,
amfibis...
Per entrar en matèria. La
configuració de la mà que ocupa el número u del rànquing en
senyes bimanuals, simples i compostes, és la que imita generalment
les grapes –mans o peus dotats d’urpes– d’animals quadrúpedes
com ara gossos, gats, óssos... N’he comptat trenta-cinc (2),
excloent-ne una de dubtosa (Eslovàquia), i una altra, a més,
d’Alemanya, que és unimanual.
Entre aquestes trenta-cinc, se
situa en primera posició, amb quinze casos (3),
la senya simple o composta que consisteix a executar, partint d’una
posició de les mans paral·lela i una mica més avançada l’una
que l’altra a l’espai neutre, unes trajectòries circulars
alternes en uns plànols verticals i paral·lels a la paret
imaginària del costat, que imiten les passes d’un animal en marxa:
concretament, l’acció de posar a terra en alternança les grapes
anteriors, evocant d’aquesta manera la mateixa acció coordinada de
les grapes contralaterals posteriors.
Segueixen en nombre sis senyes
consistents a desplaçar alhora cada mà en arc de cercle a la part
frontal de l’espatlla coincident, amb contacte inicial i final amb
el pit del capciró dels dits. Ara bé, mentre que en quatre casos
(Bielorússia,
Colòmbia [1 de 2], Moldàvia, Ucraïna) les mans,
alineades i encarades les segones falanges, parteixen de punts
propers al centre del pit, en els altres dos casos (Azerbaidjan,
Rússia), ho fan des de punts a diferent altura de la
part frontal de l’espatlla oposada, creuant-se doncs en el
trajecte.
I
encara unes altres dues
(Colòmbia
[1 de 2], Kazakhstan)
per més que difereixen de les anteriors en el fet que les
mans, inicialment
alineades i encarades
les segones falanges en
punts propers al centre
del pit, no efectuen cap
trajectòria sinó un moviment simultani i repetit de fregament amb
el capciró dels dits en
sentit oposat, podrien
tenir el mateix referent misteriós,
tret que pretenguin evocar les ratlles, transversals al cos, del
tigre i de la zebra.
Configuració
en grapa (II)
He
dit més amunt que aquesta configuració sol imitar les grapes,
dotades d’urpes, de tants animals, però pot fer referència també,
entre altres coses, a les mans amb ungles curtes de micos i mones,
com passa amb dues senyes (Hongria [1 de 2], Lituània) en què les
mans, amb els calls orientats a la part frontal de les espatlles i a
la mateixa altura, executen un moviment articulat en els canells,
simultani i repetit, de fregament amb el capciró dels dits de baix a
dalt.
Si
és indubtable que la senya ha transformat en signe lingüístic
l’acció de gratar-se les aixelles d’un mico o una mona, no és
segur que aquest hagi estat el referent directe ja que bé podria
haver-ho estat el gest emblemàtic insultant idèntic, que imagino
tan conegut a l’Europa de l’Est com a la d’aquesta banda.
Configuració
en manyopla plegada
És també notable el nombre
de senyes igualment bimanuals que tenen una configuració en manyopla
plegada, és a dir, el polze estès i els altres dits, estesos i
junts, formant amb el call un angle recte: set.
S’executen amb el capciró
dels dits en contacte continuat amb el pit, si bé els punts concrets
de contacte d’unes i altres fluctuen al llarg d’una línia que
aniria del centre a la part frontal de les espatlles i varien a més
en el tipus de moviment: en quatre és d’oscil·lació
simultània i alterna amunt i avall (Eslovènia
[1 de 2], Pakistan, Panamà, Perú),
en
dues,
d’oscil·lació simultània i alterna a dreta i esquerra (Estats
Units, Filipines [1 de 2]),
i en una
es tracta d’unes evolucions circulars en sentit contrari (Costa
Rica).
En
una aproximació superficial com aquesta si més no, l’origen de
totes elles resulta fosc.
Configuració
en manyopla (sense
plegar)
Són
tres les
senyes unimanuals que
trobo (Algèria, França,
Suïssa [1 de 2]) en què la mà, plana, dits estesos i junts i polze
separat, efectua una trajectòria circular repetida en sentit horari
a tocar del parietal dret en un plànol inclinat. Més
enllà de constatar que tota circularitat repetida sol destacar la
durada de l’acció del referent, no
goso afirmar res més, sí preguntar: ¿podria
ser resultat aquesta
senya d’una
doble evolució: de
bimanual en grapa a unimanual i d’unimanual en grapa a unimanual en
manyopla?
Potser
són massa evolucions, però si fos així encara
podríem trobar la senya original “perduda”, que sobreviuria
fòssil en la LSE (Espanya
[1
de 3]).
Consisteix a
efectuar amb les mans en grapa unes
trajectòries
circulars
alternes
i repetides
en sentit horari a tocar dels
parietals
i
en un plànol vertical
paral·lel a la paret del costat.
Configuració
en cap de cangur
Cinc són les senyes en què
les mans es configuren en cap de cangur, és a dir, com fent banyes
amb índex i menovell, i els altres dits agrupats i en contacte per
les molles. Comparteixen a més el topos, davant la cara, i
pel que fa a la resta de paràmetres hi ha de tot, com a la fira.
Una de les senyes (Austràlia
[1 de 2]) realitza una trajectòria circular en sentit antihorari
(4); una altra (Cambòdia), un
moviment articulat en el canell d’oscil·lació a dreta i esquerra,
i una altra encara (Eslovènia [1 de 2]), una trajectòria recta de
dreta a esquerra per mitjà de petits salts, de moviments en arc,
totes tres són unimanuals i s’executen en un plànol vertical,
paral·lel a la imaginària paret del davant. També és unimanual
una senya més (Nova Zelanda [1 de 2]), que executa una trajectòria
recta per mitjà de petits salts, però ho fa cap endavant, en un
plànol horitzontal paral·lel al terra. La cinquena (Sud-àfrica),
en canvi, és bimanual i efectua una trajectòria circular i
simultània en sentit contrari en un plànol vertical, paral·lel a
la paret del davant.
No cal dir que totes fan
referència al cap d’un animal, petit en relació amb el cos, amb
orelles prominents i morro afuat, com ara el cangur o la llama.
Configuració
en pinzell
Compto quatre senyes (Bahrain,
Dinamarca, Islàndia, Suècia), que, alineades les mans
i configurades en pinzell –índex i del mig estesos i junts,
plegats la resta–, mouen alternativament els dits significatius amb
les puntes cap avall imitant de manera molt clara el moviment de les
potes d’un quadrúpede en moviment. Es deu tractar d’una senya
poc o gens evolucionada per tal com ja la descrivia Blanchet:
«Simular
amb els dits de totes dues mans l’acció de l’animal que camina a
quatre potes»
(5).
Afortunadament
per a qui escriu, es tracta de quatre senyes que vista una, vistes
totes. Les mans, l’una al davant de l’altra en l’espai neutre i
fent el tipus de moviment esmentat, executen una trajectòria
simultània i recta endavant en un plànol horitzontal paral·lel al
terra.
N’hi
ha encara una altra (Bèlgica [1 de 3]) –ignoro si pertanyent a
alguna de les cinc varietats
regionals de
la VGT, la LS flamenca, o bé a la valona–, unimanual, que
amb aquesta mateixa configuració i des d’un contacte inicial del
capciró dels dits amb la templa dreta, efectua un gir de l’avantbraç
–igual al de la senya GENERALITAT de l’LSC–, i torna a establir
contacte amb el crani. Convindreu amb mi que identificar-ne el
referent presenta força més dificultat que en el cas anterior.
Configuració
en forquilla
Cal
anar al país de la cervesa per trobar dues senyes, unimanuals les
dues, amb aquesta configuració. Una (Bèlgica [1 de 3]), consisteix
a efectuar tot passant de darrere endavant un fregament del
lateral dret del front amb la vora externa de la tercera falange de
l’índex, repetit. I si la configuració és probable que fes en
origen referència a les orelles llargues d’animals com ara el
conill o la guineu, ni el tipus de moviment ni l’orientació
endavant del call de la senya actual (valona) permet assegurar-ho.
En
l’altra (Bèlgica [1 de 3]), la mà, en un plànol vertical i
paral·lel a la paret del costat dóna amb la vora radial un cop,
repetit, a la zona central del front, en la línia del cabell,
variant, crec, de la senya (valona) gall, en què els dits
significatius tenen les puntes endavant. En tot cas una al·lusió a
la cresta d’aquest animal, sigui el real, de ploma, o el “gall
ardit”, l’emblema de Valònia i de la comunitat francesa de
Bèlgica.
I
una altra senya i una altra i una altra més. És
tan llarg de descriure-les
amb
paraules... Ho deixo aquí.
Bona
feina, Mark!
NOTES
(1)
Com
que la major part dels
87
indrets
dels
quals ha rebut en Mark informació són
estats, o bé caldria esborrar de la llista Hong Kong, una regió
administrativa especial de la Xina; Sardenya, una illa pertanyent a
l’estat italià, i Escòcia, país que pertany (de moment) al Regne
Unit, i deixar-los en 84, o bé –opció que trio– sumar-hi
Catalunya, país pertanyent (també de moment) a Espanya, tot i que
la senya pròpia del qual (LSC), diferent de l’espanyola (LSE),
apareix en el vídeo atribuïda a Espanya i per tant no n’incrementa
el nombre total.
(2)
Alemanya (1 de 3), Anglaterra, Armènia (1 de 2, si bé la segona
senya no la compto per les raons amunt dites), Azerbaidjan,
Bielorússia, Bòsnia i Herzegovina (1 de 2), Colòmbia (1 de 2, la
primera que es mostra), Colòmbia (1 de 2, la segona), Egipte,
Escòcia, Espanya (1 de 3: LSC), Espanya (1 de 3: LSE), Hongria (1 de
2), Índia (1 de 2), Iran, Israel (1 de 2), Itàlia, Kazakhstan,
Letònia, Líban, Lituània, Malàsia (1 de 2), Marroc, Moldàvia,
Nigèria, Nova Zelanda (1 de 2), Països Baixos, Paraguai, Polònia,
Rússia, Sardenya, Sudan del Sud, Suïssa (1 de 2), Turquia (1 de 2),
Ucraïna, Vietnam (1 de 2).
(3)
Alemanya (1 de 3), Anglaterra, Armènia (1 de 2; vg. nota
precedent), Egipte, Escòcia, Espanya (1 de 3: LSC), Índia (1 de 2),
Iran, Israel (1 de 2), Itàlia, Líban, Nova Zelanda (1 de 2), Països
Baixos, Sudan del Sud, Suïssa (1 de 2).
(4)
Els sintagmes sentit horari i antihorari en aquest
treball fan referència sempre al punt de vista del signant.
(5)
A.[lexandre]
Blanchet, La
surdi-mutité. Deuxième partie
[...] Petit
dictionnaire usuel de Mimique et de Dactylologie, a l’usage des
médecins et des gens du monde, avec planches, par le Dr...,
Paris, Chez Labbé, Libraire-Éditeur, 1850.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada